{{ "Return to" | translate }} DESA.PL
Conditions of Sale - {{ viewVars.auctionTitle }}
{{'General Conditions of Sale' | translate }}

REGULAMIN AUKCYJNY DESA UNICUM

 

Niniejszy  Regulamin Aukcyjny DESA Unicum stanowi integralną część umów sprzedaży  dzieł sztuki, antyków oraz przedmiotów kolekcjonerskich oferowanych do  sprzedaży w ramach aukcji publicznych. Akceptacja niniejszego regulaminu  jest dobrowolna, ale konieczna w celu rejestracji na aukcję,  świadczenia usług drogą elektroniczną i/lub w celu zawarcia umowy  sprzedaży.

 

§ 1 ORGANIZATOR AUKCJI

 

1.  Organizatorem aukcji jest DESA Unicum S.A. z siedzibą w Warszawie  (00-477) przy ul. Pięknej 1A, wpisana do rejestru przedsiębiorców  Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st.  Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego  pod nr KRS 0000718495, REGON: 142733824, NIP: 5272644731, o kapitale  zakładowym wynoszącym 13.314.000 zł – kapitał wpłacony w całości (dalej  "DESA"); adres poczty elektronicznej: biuro@desa.pl, numer telefonu  kontaktowego: +48 22 163 66 00 (opłata jak za połączenie standardowe –  wg. cennika właściwego operatora).


2. DESA na organizowanych aukcjach występuje jako zastępca pośredni  działający w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta uprawnionego do  rozporządzenia Obiektem.


3. Aukcje organizowane przez DESA mają charakter aukcji publicznych,  zdefiniowanych w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach  konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).

 

 

§ 2 DEFINICJE

 

Poniższe terminy pisane wielką literą otrzymują następujące znaczenie:


1. APLIKACJA – prowadzona i administrowana przez DESA elektroniczna  platforma umożliwiająca udział online w Aukcji przez Klienta oraz  świadczenie usług udostępnianych przez DESA, stanowiąca zespół  połączonych ze sobą stron internetowych oraz aplikację mobilną, dostępną  pod adresem internetowym: https://bid.desa.pl/ oraz https://desa.pl/pl/  .


2. AUKCJA – publiczna sprzedaż dzieł sztuki, antyków lub innych obiektów  kolekcjonerskich, zorganizowana w wyznaczonym czasie i miejscu przez  DESA.


3. AUKCJA CHARYTATYWNA – Aukcja organizowana w celu charytatywnym, na  której DESA do Ceny Wylicytowanej nie dolicza Opłaty Aukcyjnej. 


4. BOK – Biuro Obsługi Klienta zajmuje się obsługą Klientów oraz  udzielaniem informacji dotyczących wszelkich aspektów działalności DESA –  kontakt z BOK jest możliwy pod numerem telefonu +48 22 163 66 00  adresem e-mail bok@desa.pl, za pośrednictwem chatu oraz formularza  kontaktowego (koszt połączenia z Biurem Obsługi Klienta – opłata jak za  połączenie standardowe – wg cennika właściwego operatora).


5. CENA WYLICYTOWANA – cena sprzedaży Obiektu określona w złotych  polskich lub w innej walucie, będąca zwycięską Ofertą podczas Licytacji,  zawierająca podatek od towarów i usług według właściwej stawki VAT  marża – Cena Wylicytowana nie zawiera kosztów dostawy oraz pozostałych  Opłat.


6. CENA GWARANCYJNA – poufna kwota zastrzeżona przez właściciela  Obiektu, poniżej której DESA nie jest upoważniona do sprzedaży Obiektu.  Każdy Obiekt może, ale nie musi posiadać Ceny Gwarancyjnej. 


7. DROIT DE SUITE – opłata na rzecz twórcy lub jego spadkobierców z  tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnego egzemplarza utworu  plastycznego, obliczana na podstawie art. 19-19(5) ustawy o prawach  autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami,  zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE  Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie  prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego  egzemplarza dzieła sztuki. Opłata Droit de Suite jest obliczana wg.  następujących stawek, z użyciem kursu dziennego NBP z dnia  poprzedzającego Aukcję lub dnia poprzedzającego ostatni dzień Aukcji,  jednak w kwocie nie wyższej niż równowartość 12 500 euro:
7.1.    5% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale do równowartości 50 000 euro; oraz,
7.2.    3% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w  przedziale od równowartości 50 000,01 euro do równowartości 200 000  euro; oraz,
7.3.    1% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w  przedziale od równowartości 200 000,01 euro do równowartości 350 000  euro; oraz,
7.4.    0,5% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w  przedziale od równowartości 350 000,01 euro do równowartości 500 000  euro; oraz,
7.5.    0,25% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale przekraczającym równowartość 500 000 euro.


8. ESTYMACJA – szacunkowa wartość przedstawiona w Katalogu przez DESA,  stanowiąca orientacyjną wartość danego Obiektu. Estymacja nie stanowi  gwarancji, ani zapewnienia co do faktycznej wartości Obiektu. Estymacje w  Katalogu mogą być podawane również w euro lub dolarach amerykańskich.  Kurs walut w dniu Aukcji może się różnić od tego w dniu druku Katalogu.


9. HASŁO – ciąg znaków alfanumerycznych, konieczny dla dokonania  autoryzacji w trakcie uzyskiwania dostępu do Konta. Hasło jest ustalane  samodzielnie podczas tworzenia Konta i wymaga dwukrotnego powtórzenia  Hasła. Klient jest uprawniony do nielimitowanej zmiany Hasła. W celu  zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z Konta, Klient jest zobowiązany  do nieudostępniania go osobom trzecim.


10. KATALOG – dokument przygotowany przez DESA na potrzeby oznaczonej  Aukcji, zawierający Opis Obiektów, czas i miejsce Aukcji lub inne  informacje związane z Aukcją, w szczególności Estymacje lub Regulamin.  Katalog jest dostępny w formie elektronicznej na stronie internetowej  www.desa.pl lub wydawany w formie papierowej. Poniższa legenda wyjaśnia  symbole, które mogą Państwo znaleźć w Katalogu:
10.1.    α - Alpha Obiekt objęty opłatą Droit de Suite;
10.2.    Ω  - Omega Obiekt objęty Opłatą Importową;
10.3.    β - Beta Obiekt, którego sprzedaż, na życzenie Klienta, może  być rozliczana fakturą wg. stawki VAT 23% albo VAT 5% w przypadku  książek (na pozostałe Obiekty, nie oznaczone tym symbolem wystawiana  może być jedynie faktura VAT Marża);
10.4.    Γ - Gamma Obiekt bez Ceny Gwarancyjnej;
10.5.    Δ - Delta Obiekt wytworzony w całości lub zawierający elementy  wytworzone z roślin lub zwierząt określonych jako chronione lub  zagrożone;
10.6.    μ Mu - Obiekt nieprezentowany na wystawie przedaukcyjnej. DESA  zapewnia bezpłatne oględziny Obiektu nieprezentowanego na wystawie  przedaukcyjnej po wcześniejszym kontakcie z Doradcą Klienta;
10.7.    π Pi - Obiekt, którego odbiór odbywa się po umówieniu z  magazynu zewnętrznego (ul. Mieczysława Słowikowskiego 81b, budynek H3,  05-090 Raszyn, czynne w godz. 10-15);
10.8.    Ψ Psi - Obiekt do odbioru na terytorium Unii Europejskiej, poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.


11. KLIENT – osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności  prawnych i/lub ukończyła co najmniej 18 rok życia; osoba prawna; albo  jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa  przyznaje zdolność prawną; z którą została zawarta Umowa Sprzedaży lub  korzystający z Usług Elektronicznych.


12. KODEKS CYWILNY – ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.).


13. KONTO – Usługa Elektroniczna, oznaczona indywidualną nazwą (Loginem)  i Hasłem podanym przez Klienta zbiór zasobów w systemie  teleinformatycznym DESA, w ramach którego Klient może korzystać z  wybranych funkcjonalności Aplikacji wskazanych w Regulaminie.


14. LICYTACJA – zorganizowany sposób zawarcia Umowy Sprzedaży polegający  na składaniu przez Licytujących, w sposób określony w Regulaminie,  ofert nabycia Obiektu w trakcie Aukcji.


15. LICYTUJĄCY – osoba fizyczna biorąca udział w Licytacji działająca w  imieniu własnym albo działająca jako przedstawiciel osoby trzeciej. 


16. LOGIN – adres e-mail Klienta podany w ramach Aplikacji podczas tworzenia Konta.


17. OBIEKT – rzecz ruchoma lub zestaw rzeczy ruchomych oferowanych do  sprzedaży na Aukcji będąca przedmiotem Umowy Sprzedaży między Klientem a  DESA.


18. OFERTA – wyrażona w złotych polskich wartość pieniężna, stanowiąca  ofertę nabycia przez Licytującego Obiektu w ramach Licytacji, w  przypadku przyjęcia jej przez Aukcjonera i zwycięstwa w Licytacji  stanowiąca Cenę, niezawierającą innych opłat, do których zapłaty  zobowiązany jest Klient wygrywający Licytację.


19. OPIS OBIEKTU – zamieszczony w Katalogu oraz w Aplikacji opis Obiektu  zawierający podstawowe informacje techniczne oraz merytoryczne  identyfikujące dany Obiekt. Informacje techniczne to: materiał, z  którego Obiekt jest wykonany, technika artystyczna w jakiej Obiekt  został wykonany oraz wymiary (w przypadku malarstwa sztalugowego podane w  Katalogu wymiary - wysokość x szerokość - są wymiarami samego działa  malarskiego bez ramy, chyba że w opisie zostało zaznaczone inaczej; w  przypadku prac na papierze oprawionych za szkłem podawane są wymiary w  świetle passe-partout lub w świetle oprawy; w przypadku nieoprawionych  prac na papierze podaje się wymiary arkusza papieru lub wymiary samej  kompozycji, odbitki lub odcisku płyty. W przypadku Obiektów  trójwymiarowych podawane są zazwyczaj trzy wymiary - wysokość x  szerokość x głębokość - choć wymiar może odgraniczyć się też do tylko  jednego, największego i najbardziej istotnego wymiaru, np. wysokość  rzeźby, długość łańcuszka, średnica talerza); na życzenie  zainteresowanych, DESA może podać dokładny wymiar z elementami  dodatkowymi np. obraz w ramie lub rzeźba na postumencie, lub przybliżoną  wagę Obiektu). Informacje merytoryczne to: atrybucja (autorstwo lub  domniemane autorstwo dzieła sztuki; domniemanie autorstwa lub  wątpliwości dotyczące autorstwa oznaczone mogą być w Katalogu  następującymi zapisami: brak dat życia po imieniu i nazwisku artysty,  nazwisko artysty poprzedzone jedynie inicjałem imienia, znak zapytania w  nawiasie lub bez nawiasu – "?" lub "(?)" – po nazwisku artysty, przed  lub po imieniu i nazwisku artysty określenia: "przypisywany/e/a",  "Attributed" lub skrót "Attrib."; w Katalogu może pojawić się również  przypisanie Obiektu do bliżej lub szerzej rozumianego kręgu  oddziaływania stylu danego artysty, co w Katalogu oznaczone jest użyciem  przed lub po imieniu i nazwisku artysty jednego z następujących  określeń: "krąg", "szkoła" bądź "naśladowca"; określenie "według"  oznacza, że to inny artysta naśladował lub powielił kompozycję bardziej  znanego mistrza), informacje o wytwórni lub producencie Obiektu,  informacje o autorze projektu Obiektu, czas powstania Obiektu (dokładny  lub przybliżony czas powstania Obiektu wyrażony datą roczną, datami  od-do lub stuleciem bądź częścią stulecia np. początek stulecia, koniec  stulecia, środek stulecia, 1. lub 2. połowa stulecia, określona ćwierć  stulecia, określone dziesięciolecie; tradycyjnie w Opisie Obiektu  stosowane mogą być również określenia okresów historii politycznej lub  historii kultury np. "dwudziestolecie międzywojenne", "Księstwo  Warszawskie". W przypadku daty rocznej w Katalogu mogą pojawić się  określenia "około" – w skrócie "ok.", "przed" lub "po". Mogą pojawić się  również dwie daty roczne rozdzielone znakiem "/", co w przypadku  Obiektów powielanych m.in. fotografii, grafiki artystycznej, edycji,  odlewów oznacza, że pierwsza data jest datą negatywu, projektu, formy,  matrycy lub idei dzieła, a druga data jest datą wykonania określonego  egzemplarza, odlewu lub odbitki; określenie czasu powstania w Katalogu  wykonane zostaje w dobrej wierze i zgodnie z najlepszą wiedzą  specjalistów DESA, jednak w przypadku wiekowych dzieł sztuki i rzeczy  historycznych nie zawsze możliwe jest precyzyjne datowanie; w przypadku  wątpliwości w Opisie Obiektu DESA przyjmuje datowanie bardziej  konserwatywne, tzn. uznaje, że Obiekt jest młodszy), informacje o  sygnaturach, napisach na Obiekcie oraz o oznaczeniach wytwórni lub  producenta. Opis Obiektu może, ale nie musi zawierać wszystkich  powyższych elementów. Uzupełnieniem opisu Obiektu może być: fotografia  lub zestaw fotografii reprodukcyjnych oraz opis stanu zachowania  Obiektu. Opis stanu zachowania Obiektu nie jest pełnym raportem  konserwatorskim. W przypadku każdego wystawionego do sprzedaży Obiektu  każdy zainteresowany może poprosić o szczegółowy raport konserwatorski.  Zamieszczona w katalogu informacje o historii Obiektu (Pochodzenie,  Wystawy, Literatura, Opinie) są uzupełnieniem opisu, ale nie stanowią  Opisu Obiektu.


20. OPŁATA AUKCYJNA – wynagrodzenie DESA z tytułu usługi pośrednictwa i  organizacji Umowy Sprzedaży, wynosząca 20% Ceny Wylicytowanej,  zawierająca w sobie podatek od towarów i usług według właściwej stawki.  Do zapłaty Opłaty Aukcyjnej zobowiązany jest Klient wygrywający  Licytację. Opłata Aukcyjna obowiązuje wyłącznie w relacji DESA – Klient.


21. OPŁATA IMPORTOWA – opłata za podatek graniczny dotyczący Obiektów  sprowadzanych spoza obszaru celnego Unii Europejskiej, wynoszący 8% Ceny  Wylicytowanej. Obiekty objęte Opłatą Importową są objęte procedurą  odprawy czasowej. 


22. OPŁATY – oznacza łącznie Opłatę Aukcyjną oraz opłatę Droit de Suite  lub Opłatę Importową (jeżeli dotyczy). Jeżeli dany Obiekt jest objęty  dodatkową opłatą inną niż Opłata Aukcyjna, jest to oznaczone odpowiednim  symbolem w Katalogu. 


23. OŚWIADCZENIA AML – zestaw pisemnych oświadczeń pobieranych od  Klientów, w celu realizacji przez DESA obowiązków nałożonych przez  ustawę z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz  finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.).


24. PRELICYTACJA – możliwość składnia Ofert za pośrednictwem Aplikacji  przed rozpoczęciem Aukcji. Oferta złożona w ramach Prelicytacji  przestaje wiązać, gdy inny Licytujący złoży wyższą Ofertę. Możliwość  składania Ofert w ramach Prelicytacji jest zastrzeżona wyłącznie dla  wybranych Aukcji. 


25. REGULAMIN/UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG – niniejszy dokument określający  zasady uczestnictwa w Aukcji, zawierania Umów Sprzedaży oraz zasady  świadczenia i korzystania z usług udostępnianych przez DESA za  pośrednictwem Aplikacji na rzecz Klientów, w zakresie usług świadczonych  drogą elektroniczną niniejszy Regulamin wraz z załącznikami jest  regulaminem, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o  świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 344).


26. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z  dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z  przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich  danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE


27. TREŚĆ/TREŚCI – elementy tekstowe, graficzne lub multimedialne (np.  informacje o Obiektach, zdjęcia Obiektów, filmy promocyjne, opisy) w tym  utwory w rozumieniu Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i  prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.) oraz  wizerunki osób fizycznych, jakie są rozpowszechniane w ramach Katalogu,  Aplikacji oraz strony internetowej www.desa.pl przez DESA.


28. UMOWA SPRZEDAŻY – umowa zawierana w toku Licytacji pomiędzy DESA i  Licytującym (Klientem), której przedmiotem jest sprzedaż przez DESA  Obiektu za zapłatą Ceny Wylicytowanej oraz dodatkowych kosztów w postaci  Opłaty Aukcyjnej oraz, jeżeli dotyczy danego Obiektu, opłaty Droit de  Suite lub Opłaty Importowej, na zasadach określonych w Regulaminie.  Każdy Obiekt jest przedmiotem odrębnej Umowy Sprzedaży.


29. USŁUGA ELEKTRONICZNA – świadczenie usług drogą elektroniczną w  rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą  elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 344), przez DESA na rzecz  Klienta za pośrednictwem strony internetowej www.desa.pl oraz Aplikacji,  zgodnie z Umową o Świadczenie Usług. W zakresie, w jakim usługi są  świadczone przez podmioty współpracujące z DESA, odpowiednie  postanowienia dotyczące zasad korzystania z tych usług znajdują się w  regulaminach dotyczących świadczenia usług przez te podmioty.


30. USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o  prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).


31. WYMAGANIA TECHNICZNE – minimalne wymagania techniczne, których  spełnienie jest niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym,  którym posługuje się DESA, w tym zawarcia Umowy o Świadczenie Usług lub  zawarcia Umowy Sprzedaży, tj.: urządzenie multimedialne zapewniające  możliwość wprowadzenia tekstu z dostępem do Internetu o przepustowości  co najmniej 256 kbit/s; dostęp do aktywnego konta poczty elektronicznej;  przeglądarka internetowa: Internet Explorer w wersji 11.0 i wyższej,  Google Chrome w wersji 66.0. i wyższej, Mozilla Firefox w wersji 60.0 i  wyższej, Opera w wersji 53.0 i wyższej lub Safari w wersji 5.0 i  wyższej; przeglądarki wymagają włączonej obsługi języka Javascript oraz  możliwości zapisu plików Cookies; Aplikacja jest zoptymalizowana dla  minimalnej rozdzielczości ekranu 360 x 640 pikseli. 

 

§ 3 PRZED LICYTACJĄ


1. Każdy Obiekt oferowany na Aukcji posiada Opis Obiektu zamieszczony w  Katalogu oraz Aplikacji – na życzenie zainteresowanych, DESA może  bezpłatnie sporządzić szczegółowy opis stanu zachowania Obiektu.


2. Każdy Obiekt posiada numer pozycji katalogowej określony w Katalogu (nr lot). 


3. DESA bezpłatnie zapewnia możliwość osobistych oględzin każdego Obiektu. 


4. DESA organizuje wystawy przedaukcyjne, na których prezentowane są  Obiekty stanowiące ofertę Aukcji – wstęp na wystawy jest bezpłatny i  nieograniczony w godzinach otwarcia galerii DESA.


5. DESA zastrzega możliwość zmiany Opisu Obiektu przed Licytacją ze względu na wykryte przed Licytacją błędy w Opisie Obiektu.


6. Zmiana Opisu Obiektu odbywa się przez korektę Opisu Obiektu w  Aplikacji oraz przez ogłoszenie aukcjonera przed rozpoczęciem  Licytacji. 


7. W przypadku rozbieżności w Opisie Obiektu pomiędzy Opisem Obiektu zamieszczonym w Katalogu a Opisem Obiektu zamieszczonym w Aplikacji, wiążący jest Opis Obiektu zamieszczony w Aplikacji.

 

§ 4 ZASADY UDZIAŁU W LICYTACJI

 

1.  Warunkiem udziału w Aukcji oraz Licytacji jest zaakceptowanie przez  Licytującego Regulaminu w pełni i bez zastrzeżeń oraz, w przypadku  nowych Klientów, dokonanie rejestracji.


2. Rejestracja Licytującego obejmuje dostarczenie wymaganych informacji  poprzez wypełnienie formularza rejestracji udostępnionego przez DESA,  złożenia Oświadczeń AML oraz okazanie ważnego dokumentu potwierdzającego  tożsamość – DESA wskazuje, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 1  marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu  terroryzmu jest również uprawniona do kopiowania dokumentów tożsamości  Klientów. W formularzu niezbędne jest podanie przez Licytującego  następujących danych:
2.1.    imię i nazwisko,
2.2.    adres, na który składa się ulica, numer domu/mieszkania, kod pocztowy, miejscowość, kraj,
2.3.    adres poczty elektronicznej,
2.4.    numer telefonu kontaktowego,
2.5.    w wypadku żądania wystawienia faktury VAT albo faktury VAT marża niezbędne jest także podanie firmy oraz numeru NIP,
2.6.    numer PESEL lub seria i numer ważnego dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, bądź paszportu,
2.7.    kraj rezydencji podatkowej.


3. DESA zastrzega sobie prawo odmowy rejestracji dowolnej osoby, zgodnie  z własnym uznaniem, w szczególności w przypadku nieuregulowanych  należności z poprzednich aukcji, jak również uzależnienia rejestracji od  dostarczenia innych dokumentów, mogących poświadczyć tożsamość lub  wypłacalność osoby ubiegającej się o rejestrację. 


4. W Aukcji oraz Licytacji można uczestniczyć:
4.1.    Osobiście – Licytujący osobiście w siedzibie  DESA, rejestrują swój udział w Aukcji przed rozpoczęciem pierwszej  Licytacji oraz otrzymują tabliczkę z indywidualnym numerem aukcyjnym  oraz osobiście składają Oferty w ramach Licytacji poprzez  zasygnalizowanie tego za pomocą tabliczki z numerem aukcyjnym. Po  zakończeniu Aukcji, Licytujący zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić  tabliczkę z numerem aukcyjnym. W przypadku zagubienia tabliczki,  Licytujący są zobowiązani niezwłocznie zgłosić ten fakt pracownikowi  DESA.
4.2.    Telefonicznie – Licytujący uczestniczą w Aukcji  oraz Licytacji za pośrednictwem połączenia telefonicznego nawiązanego z  pracownikiem DESA obecnym na Aukcji. Licytujący zainteresowani taką  usługą powinni przesłać wypełniony formularz zlecenia najpóźniej 24  godziny przed rozpoczęciem Aukcji. DESA zastrzega możliwość nie  przyjęcia do realizacji zleceń dostarczonych później. Formularz zlecenia  dostępny jest na ostatnich stronach Katalogu, w siedzibie DESA oraz na  stronie internetowej www.desa.pl. Formularz należy przesłać drogą  elektroniczną, pocztą lub dostarczyć osobiście. Wraz z formularzem  prosimy o przesłanie fotokopii jednej ze stron dokumentu tożsamości w  celu weryfikacji danych. Nasz pracownik połączy się z Licytującym przed  rozpoczęciem Licytacji wybranych Obiektów. DESA nie ponosi  odpowiedzialności za brak możliwości wzięcia udziału w licytacji  telefonicznej w przypadku problemów z uzyskaniem połączenia z podanym  przez Licytującego numerem telefonu, z przyczyn, za które odpowiada  Licytujący. Rekomendujemy wskazanie maksymalnej kwoty (bez opłaty  aukcyjnej), do której będziemy mogli licytować w Państwa imieniu – do  takiego zlecenia stosuje się odpowiednio 4.3 poniżej. W przypadku  problemów z uzyskaniem połączenia, jeżeli Licytujący w zleceniu nie  określił limitu, zlecenie licytacji telefonicznej nie będzie  realizowane. Zastrzegamy prawo do nagrywania i archiwizowania rozmów  telefonicznych, o których mowa powyżej. Opisana usługa jest darmowa i  poufna.
4.3.    Składając zlecenie licytacji z limitem –  Licytujący zainteresowani taką usługą powinni przesłać wypełniony  formularz najpóźniej 24 godziny przed rozpoczęciem Aukcji. DESA  zastrzega możliwość nie przyjęcia do realizacji zleceń dostarczonych  później Obowiązuje ten sam formularz i zasady, co w przypadku zlecenia  licytacji telefonicznej (patrz pkt. 4.2 powyżej). Zawarte w formularzu  kwoty nie powinny uwzględniać opłaty aukcyjnej i opłat dodatkowych,  powinny być wyrażone w polskich złotych oraz zgodne z tabelą postąpień  przedstawioną w dalszej części Regulaminu. Jeżeli podana kwota nie jest  zgodna z kwotami w tabeli postąpień zostanie ona obniżona. DESA dołoży  starań, aby Licytujący zakupił wybrany Obiekt w możliwie jak najniższej  Cenie Wylicytowanej, nie niższej jednak niż Cena Gwarancyjna. Jeśli  limit podany przez Licytującego jest niższy niż Cena Gwarancyjna, a  stanowi jednocześnie najwyższą Ofertę, wówczas dochodzi do transakcji  warunkowej. Opisana usługa jest darmowa i poufna.
4.4.    Internetowo – We wszystkich aukcjach DESA można  brać udział za pośrednictwem Aplikacji. Aby wziąć udział w Aukcji  należy założyć darmowe Konto w Aplikacji, a następnie zarejestrować się  do konkretnej Aukcji – z uwagi na proces weryfikacji i dopuszczenia do  aukcji prosimy o rejestrowanie się na Aukcję nie później niż 12 godzin  przed rozpoczęciem Licytacji lub 12 godzin przed zakończeniem Licytacji.  Na każdą Aukcję należy rejestrować się oddzielnie. Klient otrzymuje  mailem informację o dopuszczeniu do Aukcji wraz z numerem uczestnika  Aukcji. Licytujący zarejestrowani później mogą zostać niedopuszczeni do  Licytacji. Po pierwszym pozytywnym procesie weryfikacji, Licytujący może  zostać dodany do listy klientów weryfikowanych automatycznie, co  oznacza, że przy rejestracji na kolejną aukcję, informację o  dopuszczeniu do Aukcji Licytujący otrzyma automatycznie, bezpośrednio po  zarejestrowaniu się. Uczestniczyć w Aukcji można zarówno składając  Oferty na Obiekty z Aukcji przed rozpoczęciem Licytacji jak i składając  Oferty w tracie trwania Licytacji, obserwując relację online w serwisie.   Opisana usługa jest darmowa i poufna. Ponadto, istnieje możliwość  oglądania relacji audio-video z Sali Aukcyjnej. DESA zastrzega sobie  prawo do ustawiania Licytującym przez Aplikację limitów transakcyjnych.


5. Niezależnie od formy udziału w Licytacji, Licytujący bierze pełną i  osobistą odpowiedzialność za zapłatę Ceny, Opłaty Aukcyjnej oraz  ewentualnych pozostałych opłat (Droit de Suite, Opłata Importowa), chyba  że przed rozpoczęciem Aukcji doręczył DESA dokument potwierdzający  umocowanie do licytowania w imieniu osoby trzeciej, zaakceptowany przez  DESA.
 

§ 5 PRZEBIEG AUKCJI I LICYTACJI

 

1. Aukcja odbywa  się w miejscu i o czasie wskazanym przez DESA w Katalogu lub na stronie  internetowej lub w inny sposób umożliwiający zapoznanie się z taką  informacją. Aukcja składa się z poszczególnych Licytacji. Szacunkowe  tempo prowadzenia kolejnych Licytacji podczas Aukcji wynosi pomiędzy 60 a  100 Obiektów na godzinę.


2. Postąpienia są wskazane przez Aukcjonera przed Aukcją lub dostępne na  stronie internetowej www.desa.pl lub w Katalogu. Aukcjoner ma prawo,  zgodnie ze swoim uznaniem, odstąpić od tabeli postąpień w trakcie danej  Licytacji, w szczególności przyjąć Ofertę w wysokości innej niż  wynikająca z tabeli postąpień. Poniżej, najczęściej stosowana tabela  postąpień:

CenaPostąpienie
0 - 2 000100
2 000 - 3  000200
3 000 - 5  000200/500/800 (np. 3200, 3 500, 3 800)
5 000 - 10  000 500
10 000 - 20  0001000
20 000 - 30  0002000
30 000 - 50  0002000/5000/8000 (np. 32 000, 35 000, 38 000)
50 000 - 100  0005000
100 000 - 300  00010000
300 000 - 700  00020000
700 000 - 1 500 00050000
1 500 000 - 3 000 00100000
3 000 000 - 8 000 000200000
powyżej 8 000 000wg uznania aukcjonera


3. Aukcję prowadzi aukcjoner, który wyczytuje kolejne Obiekty i  postąpienia, wskazuje Licytujących oraz ogłasza zakończenie Licytacji.  Jeżeli dla danej Aukcji odbyła się Prelicytacja, Aukcjoner rozpoczyna  Licytację od Oferty ustalonej w Prelicytacji. Zakończenie Licytacji  następuje z chwilą uderzenia młotkiem przez aukcjonera, co jest  równoznaczne z przyjęciem aktualnej Oferty jako Ceny Wylicytowanej i  zawarciem Umowy Sprzedaży licytowanego Obiektu między DESA a zwycięskim  Licytującym (Klientem).


4. Jeśli nie zastrzeżono inaczej, Obiekt poddany Licytacji posiada  zastrzeżoną i poufną Cenę Gwarancyjną. Jeśli najwyższa złożona podczas  Licytacji Oferta jest niższa niż Cena Gwarancyjna, Licytacja zostaje  przez Aukcjonera zakończona słowem "pass" (w Aplikacji "pominięte"). W  takim przypadku nie dochodzi do zawarcia Umowy Sprzedaży z Licytującym  składającym najwyższą Ofertę.


5. W przypadku nieosiągnięcia Ceny Gwarancyjnej, Aukcjoner może ogłosić  możliwość zawierania transakcji warunkowej. W takim wypadku Licytujący  może złożyć Ofertę, jednak zawarcie umowy sprzedaży Obiektu uzależnione  jest od uzyskania zgody komitenta. DESA zobowiązuje się do podjęcia w  tym celu negocjacji z komitentem, nie gwarantuje jednak osiągnięcia  porozumienia. Jeśli w ciągu pięciu dni roboczych od dnia Aukcji, nie uda  się uzyskać zgody komitenta na sprzedaż za cenę niższą niż Cena  Gwarancyjna lub zgody Licytującego na podwyższenie Oferty do wysokości  Ceny Gwarancyjnej, transakcja nie zostaje zawarta. 


6. W okresie, o którym mowa w ust. 5 powyżej, powyżej DESA zastrzega  sobie prawo przyjmowania innych ofert kupna Obiektu. Jeśli oferta taka  osiągnie poziom Ceny Gwarancyjnej, Licytujący, który wylicytował Obiekt  warunkowo, zostanie o tym poinformowany i przysługuje mu wówczas prawo  podniesienia Oferty do wysokości Ceny Gwarancyjnej wraz z pierwszeństwem  nabycia Obiektu. W przeciwnym razie transakcja nie dochodzi do skutku, a  DESA może sprzedać Obiekt innemu oferentowi.


7. Aukcjoner ma prawo do rozstrzygnięcia wszelkich sporów wynikłych  podczas Licytacji, włącznie z uprawnieniem do wznowienia albo ponownego  przeprowadzenia Licytacji Obiektu. 


8. Aukcjoner ma prawo do wycofania Obiektu z Aukcji lub Licytacji bez podania przyczyn.


9. Aukcja jest prowadzona w języku polskim, jednak na specjalne życzenie  Licytującego, niektóre Licytacje mogą być równolegle prowadzone w  języku angielskim. Prośby takie powinny być złożone przed Aukcją i  zawierać oznaczenie Obiektów, których dotyczą.


10. Przebieg Aukcji może być rejestrowany za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk.
 

§ 6 WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY

 

1. Zwycięzca  Licytacji (Klient) jest zobowiązany jest do uiszczenia Ceny oraz Opłat w  pełnej wysokości, w terminie 7 dni od daty Aukcji. W przypadku  opóźnienia w zapłacie Ceny, DESA zastrzega możliwość naliczenia odsetek  ustawowych za opóźnienie.


2. Płatność Ceny i Opłat powinna być dokonana w polskich złotych i może być uiszczona:
2.1.    gotówką (bez limitu maksymalnej wysokości płatności), jeżeli  płatność jest dokonywana przez konsumenta w rozumieniu Ustawy o Prawach  Konsumenta;
2.2.    gotówką do limitu 15.000,00 złotych brutto, jeżeli płatność nie  jest dokonywana przez konsumenta w rozumieniu Ustawy o Prawach  Konsumenta;
2.3.    przelewem bankowym na konto mBank S.A. 27 1140 2062 0000 2380  1100 1002, Swift: BREXPLPWWA3. W tytule przelewu należy wskazać nazwę i  datę Aukcji oraz numer Obiektu.
2.4.    kartą płatniczą VISA lub MasterCard – z wyłączeniem płatności przez internet (bez fizycznej obecności Klienta).


3. Na specjalne życzenie Klienta, za zgodą DESA, możliwa jest zapłata  Ceny i Opłat w walutach euro (konto mBank S.A. 43 1140 2062 0000 2380  1100 1005, Swift: BREXPLPWWA3) lub dolarze amerykańskim (konto mBank  S.A. 16 1140 2062 0000 2380 1100 1006, Swift: BREXPLPWWA3). Wartość  takiej transakcji będzie powiększona o opłatę manipulacyjną w wysokości  1%. Przeliczenie waluty następuje na podstawie dziennego kursu kupna  waluty mBank S.A. z dnia poprzedzającego Aukcję.


4. Własność Obiektu będącego przedmiotem Umowy Sprzedaży nie przejdzie  na Klienta, do czasu otrzymania przez DESA zapłaty pełnej kwoty Ceny i  Opłat. 


5. DESA nie jest zobowiązana do przekazania Obiektu Klientowi do chwili  przeniesienia prawa własności Obiektu na Klienta. Wcześniejsze  przekazanie Obiektu Klientowi nie jest równoznaczne z przeniesieniem  prawa własności Obiektu na Klienta ani zwolnieniem z obowiązku zapłaty  Ceny i Opłat.


6. W razie opóźnienia Klienta w zapłacie Ceny i Opłat, DESA może  odstąpić od Umowy Sprzedaży po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu  wyznaczonego na zapłatę. W przypadku skorzystania przez DESA z prawa  odstąpienia, DESA może dochodzić od nabywcy odszkodowania tytułem  utraconych korzyści, które obejmują m. in. szkodę spowodowaną brakiem  zapłaty wynagrodzenia DESA z tytułu usług pośrednictwa przy zawarciu  Umowy Sprzedaży. 


7. W przypadku braku zapłaty Ceny oraz Opłat przez Klienta w terminie  określonym w ust. 1 powyżej, Klient upoważnia DESA do potrącenia jego  wymagalnych wierzytelności względem DESA np. z tytułu umowy komisu, z  wierzytelnością DESA, wobec tego Klienta z tytułu Umowy Sprzedaży  Obiektu (kompensata) – oświadczenie o potrąceniu wymaga formy  dokumentowej pod rygorem nieważności.


8. DESA zastrzega również prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży w  przypadku niezłożenia przez Klienta Oświadczeń AML albo złożenia  nieprawdziwych Oświadczeń AML, po bezskutecznym upływie wyznaczonego  terminu na złożenie Oświadczeń AML albo usunięciu nieprawidłowości. 


9. W celu uniknięcia wątpliwości, autorskie prawa majątkowe do Obiektu  jako utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie  autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn.  zm.) nie są przedmiotem Umowy Sprzedaży, tj. przedmiotem Umowy Sprzedaży  jest wyłącznie prawo własności Obiektu.


10. Wszelkie zmiany Umowy Sprzedaży wymagają formy pisemnej pod rygorem  nieważności, za wyjątkiem rozwiązania Umowy Sprzedaży za porozumieniem  stron, które wymaga formy dokumentowej pod rygorem nieważności.


11. DESA niezwłocznie po Aukcji wysyła drogą elektroniczną na wskazany  przez Klienta adres e-mail potwierdzenie zawarcia Umowy Sprzedaży  (zestawienie aukcyjne), na co niniejszym Klienci wyrażają zgodę.


12. Odstąpienie od Umowy Sprzedaży wymaga formy dokumentowej pod rygorem nieważności.
 

§ 7 ODBIÓR OBIEKTÓW

 

1. Odbiór Obiektu przez  Kupującego możliwy jest po złożeniu prawidłowych Oświadczeń AML,  uiszczeniu pełnej Ceny, Opłat oraz opłat za przechowanie, jeśli są one  należne i wymagalne.


2. Odbiór Obiektu w siedzibie DESA jest bezpłatny, za wyjątkiem  Obiektów, których odbiór odbywa się z magazynu zewnętrznego, stosownie  do ust. 11. poniżej. Wówczas bezpłatny jest odbiór z magazynu  zewnętrznego.


3. DESA nie ponosi kosztów transportu Obiektów do Klienta.


4. DESA zapewnia nieodpłatnie podstawowe opakowanie Obiektu.


5. Odbiór Obiektu, jeśli nie ustalono inaczej, odbywa się po uprzednim  kontakcie z BOK w siedzibie DESA. Wydanie Obiektu wymaga okazania  dokumentu potwierdzającego tożsamość Klienta, a w przypadku odbioru  przez osobę trzecią, pisemnego upoważnienia od Klienta oraz złożenia  Oświadczeń AML przez osobę upoważnioną do odbioru. DESA wskazuje, że na  podstawie przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu  praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest również uprawniona do  kopiowania dokumentów tożsamości osób odbierających Obiekty.


6. Klient zobowiązany jest do odbioru Obiektu w terminie 30 dni od daty  zakończenia Aukcji, na której Obiekt został wylicytowany. Niedopełnienie  obowiązku zapłaty Ceny lub Opłat, nie uchybia obowiązkowi wskazanemu w  niniejszym paragrafie ani konsekwencjom wynikającym z jego  niedopełnienia.


7. Po upływie terminu określonego w ust. 6 powyżej, Obiekt przechodzi na płatne przechowanie (depozyt) DESA na koszt Klienta.


8. Przechowanie opisane w ust. 7 powyżej, odbywa się na poniższych zasadach:
8.1.    Przechowanie rozlicza się w miesiącach kalendarzowych, w  przypadku depozytu obejmującego okres lub okresy krótsze niż jeden  miesiąc kalendarzowy, opłata za magazynowanie zostanie naliczona w  wysokości należnej za jeden miesiąc kalendarzowy za każdy taki okres.
8.2.     Opłata za usługi przechowania wynosi odpowiednio:
8.2.1.    Gabaryt S – Obiekty biżuteryjne i inne Obiekty, których łączna  suma wymiarów (wysokość + szerokość albo wysokość + szerokość +  głębokość) nie przekracza 30 cm – cena: 60 zł brutto (48,68 zł netto)  miesięcznie;
8.2.2.    Gabaryt M – Obiekty, w których suma wymiarów (wysokość +  szerokość lub wysokość + szerokość + głębokość) nie przekracza 150 cm –  cena: 80 zł brutto (65,40 zł netto) miesięcznie;
8.2.3.    Gabaryt L – Obiekty, w których suma wymiarów (wysokość +  szerokość albo wysokość + szerokość + głębokość) nie przekracza 300 cm –  cena 120 zł brutto (97,56 zł netto) miesięcznie;
8.2.4.    Gabaryt XL – Obiekty o wymiarach powyżej Gabarytu L – cena 300 zł brutto (243,90 zł netto) miesięcznie.


9. DESA nie później niż w terminie 7 dni przed upływem terminu  określonego w ust. 6 powyżej, przekaże zawiadomienie w formie  dokumentowej lub pisemnej Klientowi o zdarzeniu określonym w ust. 7  powyżej wraz z niezbędnymi informacjami dotyczącymi praw i obowiązków  Klienta związanych z umową płatnego depozytu (przechowania).


10. DESA zastrzega, że w przypadku Obiektów objętych Opłatą Importową,  ze względu na konieczność zakończenia procedury celnej, termin odbioru  będzie uzgadniany indywidualnie.


11. W przypadku Obiektów oznaczonych symbolem “π", zgodnie z § 2 ust.  10.7, odbiór odbywa się z magazynu zewnętrznego DESA. Magazyn znajduje  się w Raszynie, przy ul. Mieczysława Słowikowskiego 81b (Budynek H3). Do  odbioru z magazynu zewnętrznego stosuje się postanowienia powyższego  paragrafu, za wyjątkiem odmiennego miejsca odbioru. W szczególności  odbiór Obiektu wymaga uprzedniego kontaktu z BOK oraz okazania dokumentu  tożsamości nabywcy lub udostępnienia stosownego upoważnienia, w  przypadku odbioru Obiektu przez osobę trzecią. Odbiór z magazynu  zewnętrznego możliwy jest od poniedziałku do piątku, w godzinach  10:00-15:00, po uprzednim kontakcie z BOK.
 

 

§ 8 REKLAMACJA OBIEKTU I POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI

 

1.  Podstawa i zakres odpowiedzialności DESA względem Klienta, jeżeli  sprzedany Obiekt ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia) są określone w  przepisach Kodeksu Cywilnego, w szczególności w art. 556 i następnych  Kodeksu Cywilnego, a w przypadku Klientów będących Konsumentami w  Ustawie o prawach konsumenta, przy czym DESA zastrzega, iż ze względu na  specyfikę oferowanych Obiektów tj. antyki, dzieła sztuki itp. wymiana  wadliwej rzeczy na wolną od wad jest niemożliwa.


2. DESA zapewnia rzetelny opis każdego dostępnego Obiektu, wykonywane są  one w najlepszej wierze z wykorzystaniem doświadczenia i fachowej  wiedzy naszych pracowników oraz współpracujących z nami ekspertów. Mimo  uwagi poświęcanej każdemu z Obiektów w procesie opracowywania,  dokumentacji pochodzenia, historii wystaw i bibliografii przedstawione  informacje mogą nie być wyczerpujące lub nie wskazywać wszystkich  drobnych uszkodzeń Obiektów – Obiekty dostępne w DESA są często rzeczami  wiekowymi, które z racji swoich właściwości nie przedstawiają jakości  rzeczy fabrycznie nowych.


3. DESA odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania Obiektu Klientowi.


4. Reklamacja może zostać złożona przez Klienta w każdej możliwej formie.


5. Dla ułatwienia Klienta i DESA, w celu możliwie jak najszybszego terminu rozpatrzenia reklamacji, zaleca się:
5.1.     składanie reklamacji za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: reklamacje@desa.pl;
5.2.     informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia wady;
5.3.    żądania sposobu doprowadzenia Obiektu do zgodności z Umową  Sprzedaży lub oświadczenia o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od Umowy  Sprzedaży;
5.4.    danych kontaktowych składającego reklamację.


6. Jeżeli Klient w reklamacji nie zamieści informacji wymienionych w  ust. 5 powyżej, nie będzie miało to wpływu na skuteczność złożonej  reklamacji.

 

7. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji nie jest  możliwe bez zbadania Obiektu przez DESA, BOK skontaktuje się z Klientem w  celu ustalenia sposobu dostarczenia przedmiotowego Obiektu do DESA –  Klient jest w takiej sytuacji zobowiązany do dostarczenia Obiektu do  DESA na koszt DESA. Jeżeli jednak ze względu na rodzaj wady, rodzaj  Obiektu np. jego gabaryty dostarczenie Obiektu przez Klienta byłoby  niemożliwe albo nadmiernie utrudnione, Klient może zostać poproszony o  udostępnienie DESA, po uprzednim uzgodnieniu terminu, Obiektu w miejscu,  w którym Obiekt się znajduje. 


8. Jeżeli sprzedany Obiekt ma wadę, Klient, z zastrzeżeniami i na  zasadach określonych we właściwych przepisach Kodeksu cywilnego, może:
8.1.    złożyć oświadczenie o obniżeniu Ceny Licytacyjnej oraz Opłat  albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży, chyba że DESA niezwłocznie i bez  nadmiernych niedogodności dla Klienta wadę taką usunie. Obniżona Cena  Licytacyjna oraz Opłat powinna pozostawać w takiej proporcji, w jakiej  wartość Obiektu z wadą pozostaje do wartości Obiektu bez wady. Klient  nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada Obiektu jest nieistotna;
8.2.    żądać usunięcia wady – DESA jest zobowiązana usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Klienta.


9. DESA ustosunkuje się do reklamacji Klienta niezwłocznie, nie później  niż w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, a jeżeli w danym przypadku  konieczne jest zbadanie Obiektu przez DESA, w terminie 14 dni od daty  dostarczenia tego Obiektu do DESA, przy czym informacja o konieczności  dostarczenia Obiektu do DESA zostanie przekazana Klientowi w terminie 14  dni od daty złożenia reklamacji. 


10. Skorzystanie z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i  dochodzenia roszczeń ma charakter dobrowolny. Poniższe zapisy mają  charakter informacyjny i nie stanowią zobowiązania DESA do skorzystania z  pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów. Oświadczenie DESA o zgodzie  lub odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego  rozwiązywania sporów konsumenckich składane jest przez DESA na papierze  lub innym trwałym nośniku w przypadku, gdy w następstwie złożonej przez  Klienta reklamacji spór nie został rozwiązany.


11. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania przez  Klienta z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia  roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur dostępne są w siedzibach  oraz na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników  konsumentów, organizacji społecznych, do których zadań statutowych  należy ochrona konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji  Handlowej oraz pod następującymi adresami internetowymi Urzędu Ochrony  Konkurencji i Konsumentów:  http://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php;  http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php;  http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php


12. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR  524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu  rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr  2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach  konsumenckich) Usługodawca jako przedsiębiorca mający siedzibę w Unii  zawierający internetowe umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług  podaje łącze elektroniczne do platformy ODR (Online Dispute Resolution)  umożliwiającej pozasądowe rozstrzyganie sporów:  http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Adres poczty elektronicznej  Usługodawcy: biuro@desa.pl


13. Klient posiada następujące przykładowe możliwości skorzystania z  pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń:
13.1.    Klient uprawniony jest do zwrócenia się do stałego polubownego  sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o  rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży.
13.2.    Klient uprawniony jest do zwrócenia się do wojewódzkiego  inspektora Inspekcji Handlowej, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 15  grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 25 ze zm.), z  wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie pozasądowego  rozwiązywania sporu między Klientem, a DESA.
13.3.    Klient może uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia  sporu między Klientem a DESA, korzystając także z bezpłatnej pomocy  powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji  społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów  (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
13.4.    Klient może złożyć skargę za pośrednictwem platformy  internetowej ODR: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Platforma ODR  stanowi także źródło informacji na temat form pozasądowego rozstrzygania  sporów mogących powstać pomiędzy przedsiębiorcami i Konsumentami.


14. DESA informuje, iż na podstawie art. 38 pkt 11 Ustawy o Prawach  Konsumenta, Klientom nie przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy  Sprzedaży, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
 

 

§ 9 ZASADY ŚWIADCZENIA USŁUG ELEKTRONICZNYCH PRZEZ DESA 

 

1. DESA świadczy za pośrednictwem Aplikacji nieodpłatnie następujące Usługi Elektroniczne na rzecz Klientów:
1.1.    Konto,
1.2.    umożliwianie Klientom udziału w Aukcji i Licytacji oraz  zawierania Umów Sprzedaży, na zasadach określonych w niniejszym  Regulaminie;
1.3.    umożliwienie przeglądania Treści umieszczonych w ramach Aplikacji;
1.4.    Newsletter.


2. Umowa o Świadczenie Usług Elektronicznych zostaje zawarta z chwilą  otrzymania przez Klienta potwierdzenia zawarcia Umowy o Świadczenie  Usług wysłanego przez DESA na adres email podany przez Klienta w toku  rejestracji. Konto świadczone jest nieodpłatnie przez czas nieoznaczony.  Klient może w każdej chwili i bez podania przyczyny, usunąć Konto  poprzez wysłanie żądania do DESA, w szczególności za pośrednictwem  poczty elektronicznej na adres: biuro@desa.pl lub też pisemnie na adres  DESA. 


3. Klient zobowiązany jest w szczególności do korzystania z Aplikacji w  sposób niezakłócający jej funkcjonowania, m.in. poprzez użycie  określonego oprogramowania lub urządzeń, niepodejmowania czynności  mających na celu wejście w posiadanie informacji nieprzeznaczonych dla  Klienta, korzystania z Aplikacji zgodnie z zasadami współżycia  społecznego, przepisami prawa oraz Regulaminem, w tym niedostarczania i  nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy obowiązującego  prawa, korzystania z Aplikacji w sposób nieuciążliwy dla pozostałych  Klientów oraz dla DESA, z poszanowaniem ich dóbr osobistych (w tym prawa  do prywatności) i wszelkich przysługujących im praw, korzystania z  Treści zamieszczonych w Aplikacji, jedynie w zakresie własnego użytku  osobistego – wykorzystywanie w innym zakresie treści należących do DESA  lub osób trzecich jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie wyraźnej  zgody DESA lub ich właściciela,


4. DESA zaleca składanie reklamacji związanych z świadczeniem Usług Elektronicznych:
4.1.    pisemnie na adres DESA;
4.2.    w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: reklamacje@desa.pl.


5. Zaleca się podanie przez Klienta w opisie reklamacji: informacji i  okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i  daty wystąpienia nieprawidłowości; żądania Klienta oraz danych  kontaktowych składającego reklamację – ułatwi to i przyspieszy  rozpatrzenie reklamacji przez DESA. Wymogi podane w zdaniu poprzednim  mają formę zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z  pominięciem zalecanego opisu reklamacji.


6. Ustosunkowanie się do reklamacji przez DESA następuje niezwłocznie,  nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, chyba, że z  powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub odrębnych regulaminów  wynika inny termin rozpatrzenia danej reklamacji.


7. Klient w każdym momencie ma prawo zrezygnować z Usług Elektronicznych  poprzez napisanie wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej na  adres: biuro@desa.pl-
 

§ 10 ZASADY POUFNOŚCI I OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

 

1.  DESA dążąc do poszanowania ochrony prywatności Klientów oraz  Licytujących przedsięwzięła niezbędne środki techniczne i organizacyjne,  by przetwarzanie danych osobowych uczestników  Aukcji odbywało się w  zgodzie z odpowiednimi regulacjami prawnymi, w szczególności na zasadach  określonych w RODO oraz ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie  danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).


2. Administratorem Państwa danych jest DESA. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych mogą Państwo kontaktować się:
2.1.    telefonicznie pod numerem: +48 22 163 66 00
2.2.    drogą elektroniczną: bok@desa.pl lub
2.3.    korespondencyjnie na adres: Piękna 1A, 00-477 Warszawa (z dopiskiem "Dane osobowe"). 


3. Cele i podstawa prawna przetwarzania danych:
3.1.    Administrator danych osobowych, przetwarza dane w celu udziału w  Aukcji w oparciu o dobrowolną zgodę, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a)  RODO,
3.1.1.    w przypadku uczestnictwa w Licytacji dane osobowe będą  przetwarzane, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. b) RODO, tj. przetwarzanie  jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane  dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą,  przed zawarciem umowy;
3.1.2.    w określonych przypadkach, ze względu na nałożone na DESA  obowiązki przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa, Państwa dane  osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. c, tj.  przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego  na administratorze.
3.2.    W przypadku wyrażenia stosownej zgody Administrator będzie przetwarzał dane w celu:
3.2.1.    dostarczenia Newslettera, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a) RODO;
3.2.2.    marketingu bezpośredniego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a) RODO.
3.3.    DESA przetwarza też dane osobowe w celach wskazanych poniżej, na  podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora, którym jest:
3.3.1.    obrona przed roszczeniami i dochodzenia roszczeń, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO;
3.3.2.    prowadzenie procesów reklamacyjnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO;
3.3.3.    przeprowadzanie badania satysfakcji klienta w formie  anonimowej ankiety o poziomie satysfakcji z dostarczanych przez DESA  produktów / usług, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO.


4. Podanie danych osobowych przez Klientów lub Licytujących, jest  dobrowolne, jednakże jest niezbędne w celu prawidłowego przebiegu  Aukcji, świadczenia Usług Elektronicznych lub świadczenia usługi  Newslettera. 


5. Administrator w celu realizacji Aukcji, świadczenia Usług  Elektronicznych lub świadczenia usługi Newslettera może powierzyć  Państwa dane zaufanym odbiorcom, tj. dostawcom usług technicznych,  którzy mogą obsługiwać infrastrukturę techniczną potrzebną DESA do  świadczenia Usług Elektronicznych. Możemy również udostępniać Państwa  dane osobowe określonym partnerom marketingowym i reklamowym w celu  wysyłania Państwu komunikatów.


6. W przypadku udziału w Aukcji za pośrednictwem Aplikacji Państwa dane  będą przekazane do USA. Zapewniamy jednak, że DESA zastosuje odpowiednie  zabezpieczenia prawne, tj. standardowe klauzule umowne ochrony o  których mowa w Decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/914 z dnia 4  czerwca 2021 r. w sprawie standardowych klauzul umownych dotyczących  przekazywania danych osobowych do państw trzecich na podstawie  rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679:  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021D0914


7. Przysługują Państwu następujące prawa związane z przetwarzaniem przez DESA danych osobowych:
7.1.    prawo dostępu do danych;
7.2.    prawo do sprostowania, czyli poprawienia lub zaktualizowania danych;
7.3.    prawo do usunięcia danych;
7.4.    prawo do sprostowania danych;
7.5.    prawo do ograniczenia przetwarzania danych;
7.6.    prawo do przenoszenia danych;
7.7.    prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
Jeżeli podstawą prawną jest zgoda, mają Państwo prawo do jej cofnięcia w  dowolnym momencie. Niemniej wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z  prawem przetwarzania dokonanego na podstawie Państwa zgody przed jej  wycofaniem.


8. Administrator ma prawo przetwarzać dane osobowe przez okres obowiązywania umowy, a także po jej zakończeniu w celach:
8.1.    dochodzenia roszczeń w związku z wykonywaniem umowy;
8.2.    zapobiegania nadużyciom i oszustwom;
8.3.    statystycznych i archiwizacyjnych;
- nie dłużej niż przez okres 6 lat od dnia zakończenia okresu obowiązywania umowy. 


9. Jeżeli obowiązek przetwarzania danych wynika z odrębnych przepisów  prawa (np. Ustawy o rachunkowości, Ordynacji podatkowej, Rozporządzenie  Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 grudnia 2017 r. w  sprawie ksiąg ewidencyjnych prowadzonych przez podmioty gospodarcze  wyspecjalizowane w zakresie obrotu zabytkami na terytorium  Rzeczypospolitej Polskiej, AML) dane osobowe będą przechowywane przez  okres wymagany obowiązującymi przepisami w celu realizacji wymagań  prawnych.
 

§ 11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

1. Regulamin stanowi wzorzec umowny w rozumieniu art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego.


2. DESA nie zapewnia jakichkolwiek pozwoleń na wywóz Obiektów poza  granice Rzeczypospolitej Polskiej, ani ich transport innego rodzaju.  Klient we własnym zakresie powinien uzyskać informacje o wymaganych w  tym celu pozwoleniach lub opłatach oraz samodzielnie wykonać ciążące na  nim obowiązki. DESA nie bierze odpowiedzialności za inne obowiązki  ciążące na Klientach, a wynikające z powszechnie obowiązujących  przepisów prawa - Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i  opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292).


3. Muzeom rejestrowanym przysługuje prawo pierwokupu zabytku  sprzedawanego na Aukcji. Oświadczenie w sprawie skorzystania z prawa  pierwokupu powinno może być złożone przez Muzeum rejestrowe niezwłocznie  po licytacji zabytku, nie później jednak niż do zakończenia Aukcji -  podstawa prawna art. 20 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach  (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385).


4. Wszelkie zawiadomienia kierowane do DESA powinny mieć formę pisemną lub dokumentową.


5. Zmiana Regulaminu wymaga zachowania formy dokumentowej pod rygorem nieważności.


6. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają  zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego, w  szczególności: Kodeksu Cywilnego; ustawy o świadczeniu usług drogą  elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204 ze  zm.); przepisy ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U.  2014 r. poz. 827 ze zm.); oraz inne właściwe przepisy powszechnie  obowiązującego prawa.


7. Dane osobowe Klienta są przetwarzane przez DESA jako administratora  danych osobowych. Podanie danych osobowych przez Klienta jest  dobrowolne, ale niezbędne w celu założenia Konta, korzystania z  określonych Usług Elektronicznych lub zawarcia Umowy Sprzedaży.  Szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych osobowych zawarte są w  zakładce "Polityka Prywatności" dostępnej na stronie www.desa.pl.  Zarówno dane Klientów jak i komitentów DESA objęte są poufnością. 


8. Niniejszy Regulamin, Umowy o Świadczenie Usług Elektronicznych oraz  Umowy Sprzedaży oraz wszystkie zobowiązania pozaumowne z nich wynikające  lub z nimi związane podlegają prawu polskiemu.


9. Utrwalenie, zabezpieczenie i udostępnienie istotnych postanowień  zawieranej Umowy o Świadczenie Usług Drogą Elektroniczną następuje  poprzez przesłanie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez  Klienta.


10. Utrwalenie, zabezpieczenie, udostępnienie oraz potwierdzenie  Klientowi istotnych postanowień zawieranej Umowy Sprzedaży następuje  poprzez przesłanie Klientowi wiadomości e-mail z potwierdzeniem zawarcia  Umowy Sprzedaży.


11. DESA informuje, iż korzystanie z Usług Elektronicznych wiąże się z  typowymi zagrożeniami dotyczącymi przekazywania danych poprzez Internet,  takimi jak ich rozpowszechnienie, utrata lub uzyskiwanie do nich  dostępu przez osoby nieuprawnione.


12. DESA zapewnia środki techniczne i organizacyjne odpowiednie do  stopnia zagrożenia bezpieczeństwa świadczonych funkcjonalności lub usług  na podstawie Umowy o Świadczenie Usług Elektronicznych.


13. Treść Regulaminu jest dostępna dla Klientów bezpłatnie pod  następującym adresem  https://desa.pl/pl/regulaminy/regulamin_aukcji/,  skąd Klienci mogą w każdym czasie przeglądać, a także sporządzić jego  wydruk.


14. DESA informuje, że korzystanie z Aplikacji za pośrednictwem  przeglądarki internetowej, w tym udział w Licytacji, a także  nawiązywanie połączenia telefonicznego z BOK, może być związane z  koniecznością poniesienia kosztów połączenia z siecią Internet (opłata  za przesyłanie danych) lub kosztów połączenia telefonicznego, zgodnie z  pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzysta Klient.


15. Postanowienia Regulaminu mniej korzystne dla Klienta, będącego  konsumentem w rozumieniu przepisów Ustawy o Prawach Konsumenta niż  postanowienia Ustawy o Prawach Konsumenta są nieważne, a w ich miejsce  stosuje się przepisy Ustawy o Prawach Konsumenta.